TOOMAS KALVE retrospektiivnäitus
Fotomuuseumis

Fotomuuseumi kolmel korrusel on avatud fotokunstnik Toomas Kalve 45 loominguaasta täitumise puhul tema retrospektiivnäitus. 

Toomas Kalve retrospektiivnäitus hõlmab kogu tema senise loomingu alates koolipoisi-aegsetest katsetustest kuni olulisemate seeriateni välja. Need on “Surnud lindude elu”, “Tagasi Pariisis”, “Supilinna vaated”, “Tartu botaanikaaed ja Toomemägi”, “Anatoomikum 91”, “Kalvetaarium”, “Koloreeritud loodus” jt. 

Kujutise sünd on seletamatu. Sisemine. Iseeneslik. Seda seisundit, millest algab loomine, milles see üldse seisneb, seletab Toomas Kalve vaistliku tunnetusena. Ta ei analüüsi oma teoseid tänapäeva kunstiprojektide kontseptsioone lahti harutavate tüüpiliste sõnadega nagu narratiiv ja diskursus jms. Keeruliste sõnade rägastik nörritab teda, vererõhk tõuseb silmnähtavalt, kuid see pole viha. Need mõisted pole lihtsalt tema pärusmaa, sest valguse ja varju esteetika kõigi sinna vahele passivate fotograafiliste väljendusvahendite võimalustega paneb vaataja tundma, reageerima. Igaüht isemoodi. 

Vähe on neid, kes tunnevad lapsena, kes nad on ja olla tahavad. Toomas Kalve tahtis kuuendas klassis saada kunstfotograafiks ja selleks ta ka sai. Kunstimaailma iseloomustab suuresti ambitsioon olla pidevalt originaalne. Selle taustal on kunst jääda iseendaks tähelepanuväärne saavutus. Läbi 45 loominguaasta oma joone kasutamine ja hoidmine – plaatkaameraga pildistamine, vanade tehnoloogiate ja käsitööga väärindatud kujutis – on olnud Kalve puhul loomulik areng, mitte seisak. Aja jooksul on muutunud tema kujundid ja motiivid.

Metafüüsilisel tasandil on Kalve loomingulise teekonna tulemit vaadeldud kui paroodiat või epitaafi kogu modernkultuurile, mille algust fotograafia sünd sümboliseerib. Sõltumata retrospetsiifilisest visuaalist ja paralleelidest Tšehhi fotolegend Josef Sudeki (1896–1976) teostega, on Kalve oma eeskujust eristuv ja äratuntav. Ta ei imiteeri kedagi ega midagi.

Peeter Laurits on Kalve fotodele andnud oma seletuse: “Kalve piltides on alati üks asi, mis judinaid tekitab: sagedasti valgus, aga vahel ka mõni detail on toetatud nõnda, et kui näeme ta ära, variseb koost meie turvatunne siin maailmas. Pilt on omapead ega meenuta midagi. Põhjatusügav.”

Näituse kuraator on Annika Haas. 

Toomas Kalve (1965) on Tartust pärit Eesti kunstnik ja fotograafia õppejõud. Fotograafiaga hakkas Kalve tegelema 1978 Tartu kultuurihoone juures. Aastast 1982 on ta olnud Tartu Fotoklubi liige ja alates 1988. selle president. Kalve on fotograafide rühmituste „Igavesti Sinu” (1990) ja „Kütioru Avatud Ateljee” (1996) asutajaliige. 1999 alustas ta tööd Tartu Kõrgemas Kunstikoolis fotograafia õppejõuna. Kalvel on olnud mitukümmend isikunäitust ja ta on nii kodu- kui välismaal osalenud kümnetel rühmanäitustel. Kalve töid on Fotomuuseumi, Eesti Kunstimuuseumi, Tartu Kunstimuuseumi ja Tartu Linnamuuseumi kogudes ning erakogudes. 1988 sai ta Eesti Foto aastapreemia. Tema loomingule on iseloomulik 19. ja 20. sajandi vahetuse plaatkaamera kasutamine, fotode toonimine, retronostalgia, manerism.

Näitus kuulub Fotomuuseumi analoogfoto teema-aasta programmi. 

Rohkem infot: Annika Haas tel 56610694